Over het boek
Veel online marketeers richten zich in hun werk vooral op analytics. Zonder kennis van de basis en een duidelijke link met het ‘why’ van de organisatie, kan online marketing echter een ongeleid projectiel worden. En zonder creativiteit kun je je nooit écht onderscheiden. Digital Marketing combineert daarom kennis en inzichten op het gebied van data-gedreven marketing met een focus op een sterke strategische basis en creativiteit. De student krijgt de tools aangereikt om zelf een solide strategisch online-marketingplan te kunnen ontwikkelen.
Inhoud
Deze nieuwe methode is een volledige handleiding voor het ontwikkelen van een online-marketingplan, op basis van het Online Marketing Canvas. Daarbij wordt er dieper ingegaan op online-marketingcommunicatie, data-gedreven marketing, de inzet van creativiteit, contentstrategie, storytelling, purpose- en neuromarketing. In de theorie wordt een duidelijke en pragmatische link gelegd met zowel de ‘traditionele’ als de meest recente marketingstrategieën, theorieën en modellen.

Ieder hoofdstuk behandelt specifieke leerdoelen die aansluiten bij het thema van het hoofdstuk en bevat theoretische opdrachten en een praktijkopdracht. Het boek is lineair te gebruiken met als rode draad het online-marketingplan. Daarnaast bevat het boek aanvullende onderdelen die los daarvan te gebruiken zijn.
Inclusief online leeromgeving met o.a. het online boek
Dit product bestaat uit een boek en een bijbehorende online leeromgeving. Op de online leeromgeving kunnen studenten en docenten aanvullend materiaal vinden, waaronder:
- Extra opdrachten, modellen en casussen
- Voorbeelduitwerkingen van het online marketingcanvas
- Voorbeelduitwerkingen van contentstrategie en de customer journey
- Lestips voor docenten
- Tips voor toetsing (ook voor de praktijkopdrachten)
- PowerPoint-presentaties
- Het online boek
Door de toevoeging van het online boek is het complete leermiddel digitaal beschikbaar. Daarom is het ook mogelijk om alleen een online licentie aan te schaffen. Deze online licentie is voordeliger dan het boek en heeft een eigen productnummer dat op een boekenlijst opgenomen kan worden.
Kenmerken
Deze uitgave slaat een brug tussen data-gedreven marketing en strategische marketing en creativiteit. Het uitgangspunt van de methode is het Online Marketing Canvas. Data/analytics wordt gecombineerd met creativiteit.
Doelgroep
De uitgave is bedoeld voor eerste- en tweedejaars studenten Commerciële Economie, Communicatie en Ondernemerschap & Retail Management. Daarnaast is het geschikt voor WO-studenten marketing/management, communicatie, sales, commerciële economie of aanverwante studies en voor professionals die zich graag (verder) willen verdiepen in online marketing.
Inhoud
- 1. Introductie digital marketing
- 2. Het Digital Marketing Canvas
- 3. Online marketingcommunicatie
- 4. Storytelling en contentstrategie
- 5. Datagedreven marketing en analytics
- 6. Digital marketing design: creativiteit als basis voor een onderscheidende digital marketing-strategie
Over de auteur

Paul Kramer is zelfstandig communicatie- en merkstrateeg en eigenaar van communicatieadviesbureau Sterker Merk en digital marketing collective No Nonsense Brothers. Daarvoor was hij werkzaam bij diverse nationale en internationale marketingcommunicatiebureaus. Kramer combineert zijn werk als strateeg met het verzorgen van trainingen, workshops en het ontwikkelen van opleidingen en trainingen.